lørdag den 17. marts 2012

Indslev Bryggeri: Hvede I.P.A. Indslev Pale Ale

Jeg kan ikke lide hvedeøl. Ligesom franskbrød er det mest af alt lidt kedeligt - fadt. Det eneste, der kan få et franskbrød til at smage godt, er pålægget, men det er for svært at komme pålæg på en hvedeøl, så ... nej tak.

Naturligvis har hvede sine forcer; Urhveder som emmer og spelt er dejlige i sandwichboller, og det er svært at lave en ordentlig pizzabund uden tipo 00. Jeg har prøvet. Det er bare ikke det samme at spise sin tomatsovs og Mozzarella på et bræt bestående af sønderbagt rugmel og vand (og lidt gær)...

Nå, dette er jo ikke et madprogram, så tilbage til øllet. Jeg kan ikke lide hvedeøl. Danmark har et bryggeri, der ikke laver andet: Indslev Bryggeri. De laver den ondeste sort hvede, som jeg nok skal vende tilbage til. Den er flink - meget flink.

Og så elsker jeg som bekendt IPA. Nu står IPA normalt for India Pale Ale, og IPA'ens meget karakteristiske over-humling er da netop også opstået, fordi øllet skulle kunne tåle den månedslange transport fra de engelske bryggerier til tropperne i de indiske kolonier. I Indslevs tilfælde står IPA for Indslev Pale Ale, og selvom jeg ikke er helt sikker på, hvor Indslev ligger, er jeg ret sikker på, det ikke er så langt væk, at det kræver overordentlige mængder humle at holde øllen frisk på transporten til Kvickly i Buddinge.

Så derfor: har de beriget eller ødelagt min IPA på Indslev??

Duften er klart hvede. Let sødlig. Entonig. Ikke noget blomsterflor eller sommereng fra humlen. Det lover ikke så godt...

Lad mig så sige det på den måde: humlen har de gemt til smagen... Det er ikke en full blown IPA, slet ikke, men af en hvede at være er der rigtigt dejligt meget smag. Hveden går klart igennem, men ligeså gør de fuldmodne æbler, nødder, svesker. Bitterheden kommer efter hovedparten af smagen er fordampet fra smagsløgene, og bliver behageligt længe i mundhulen.

Det må egentlig være svært for brygmestrene - når de begynder at blande deres øl, kan de vel kun have en relativt svag idé om, hvordan de forskellige æteriske olier vil blande sig i duft og smag. Det må være spændende... Her er det lykkedes at 'gemme' de store og brede penselstrøg til smagen - og det er jo dog det, der er det vigtigste! Tillykke Indslev: en hvedeøl, jeg faktisk kan lide...

Indslev Bryggeri: Hvede I.P.A. Indslev Pale Ale: 7/10 på Qvistgaards ØLometer.

Ja, brygget er uklart (ufiltreret)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar