søndag den 16. december 2012

Nørrebro Bryghus: Julemenu med ølmenu

Har han været bortrejst? Syg? Uden øl?! Nej-nej - alt er vel... Jeg har været hjemme, i besiddelse af adskillige gode juleøl, men egentlig mest af alt uden noget at skrive om dem. Det er (langsomt - for sådan er jeg) gået op for mig, at der faktisk ikke var noget interessant at skrive om de øl, jeg trak. De var gode - nogle af dem meget gode - men ingen af dem som sådan fantastiske, og ingen umiddelbart med en interessant historie at fortælle.

Og når man så ellers følger lidt med i ølverdenen, kan man konstatere, at anmeldelser og smagninger og sammenligninger er tilgængeligt i rigt mål i denne tid. Den ene avis efter den anden kårer julens vinder, den bedste øl til juleanden, til julefrokosten, til dagen efter osv., osv. Dertil har der ligesom ikke rigtigt været noget at føje.

Så her forleden dag skulle firmaets julefrokost afvikles, og da vi ikke er så mange, faldt valget på en tur i byen. Jeg kunne ved den lejlighed konstatere, at stort set ingen af de værtshuse og barer, jeg plejede at frekventere, hedder det, de gjorde den gang, og at stort set alle de, jeg kendte 'i byen' er flyttet. Som jeg jo så også selv er...

Derfor var det med spændt forventning, at jeg indfandt mig på Nørrebro Bryghus, hvor vi skulle have en julemenu med fem retter og dertil fem forskellige øl. Dét var lækkert. Jeg har spist der før, og det kan kun anbefales. Bordets eneste kritikpunkt var, at den øl, de havde valgt til ris-a-la-manden - en power-stout af fabelagtige dimensioner og kompleksitet - fik desserten til at blegne lovligt meget.

Menuen bestod i øvrigt af følgende fem retter:


  • Gule ærter med røget flæsk og ølsyltede abrikoser.
  • Koldrøget hellefisk med julesalat og rugbrød.
  • Confiteret andelår med rosenkål, cremet grønkål, appelsinsalat og ristede kartofler.
  • 3 slags oste med sursødt og knas.
  • Ris a la mande budding med Little korkny ale marinerede kirsebær og brunkage crumble.


Ølmenuen var naturligvis sammensat, så de enkelte øl passede til maden, og så der var en god overgang fra den ene til den næste. Retterne kom kvikt, og det gjorde det vanskeligt for nogle af deltagerne at holde trit med øllene, der blev serveret i 25 cl. glas.

Jeg fik ikke noteret mig præcist hvilke øl, vi fik - og det fremgår ikke af bryggeriets hjemmeside - men iblandt var naturligvis en IPA, i dette tilfælde den udmærkede, ikke for kraftige Bombay Pale Ale; en let krydret, lidt sødlig pilsnerøl; en fantastisk lækkert humlet Citras-ale - vi blev enige om, at den minder om de 'pink grape' sodavand, man kunne få engang, men den blev mere 'human' hen på aftenen; den voldsomme og voldsomt komplekse stout, jeg nævnte tidligere - og ud på aftenen skulle vi alle prøve den pompøse Little Korkny Ale, en barley wine, der skal drikkes i små mængder og af vinglas, men som til gengæld er lige så god som en god portvin.

Det glæder mig, at Nørrebro Bryghus er i stand til at levere et så gennemarbejdet arrangement - og ikke mindst, at udvalget af øl er så bredt og af så tordnende høj kvalitet, som vi oplevede det. Det er vigtigt ikke at bedømme bryghuset på sine flaskeøl - de er lidt fantasiforladte synes jeg. Tag i stedet ned i kælderen og smag på det, der er i hanerne - og som i øvrigt er brygget på stedet. Her er der variation, kreativitet, udfordringer og meget, meget høj kvalitet...

Nørrebro Bryghus: Julemenu med ølmenu: 9/10 på Qvistgaards ØLometer. Faktisk synes jeg, de skal have fuldt hus, men det ville ikke være fair, for der var nogle småting, der intet betyder, for den samlede nydelse, men som ikke gør det muligt at gå helt i top.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar