mandag den 30. april 2012

Skovlyst: BøgeBryg

"Tjener, der er et løvtræ i min øl!" "Den må De længere ud i skoven med..."

Ja, undskyld, jeg ved godt, jeg aldrig bliver tekstforfatter til Cirkus Revyen, men det var altså det bedste, jeg kunne finde på...

Skovlyst har nu i længere tid moret sig - må man gå ud fra - med at putte lokale safter i deres udmærkede bryg, og nu, hvor de har flyttet produktionen af flaskeøllet til Polen, må man vel gå ud fra, det så er polsk saft, der er i. Om det bliver værre eller bedre af det, kan det imidlertid være svært at afgøre...

Jeg har smagt deres birkebryg på flaske, og det er en decideret dejlig øl. Lys, saftig, god bitterhed osv. Nu står turen så til BøgeBryg, og som søn af de østjyske bøgeskove - og som én, der har fået sin del af de blå Thor under bøgetræerne ved Skanderborg Festivalen - er mine forventninger tårnhøje...

De modereres dog lidt af det faktum, at der er tale om en brown ale, men det er vel næppe noget, et ordentligt skud Cascade humle ikke kan rette op på...? Hvad der så skal glukosesirup i øllet for, har jeg tilgengæld intet bud på.

Er det så godt eller skidt at putte safter fra alskens træ-, busk- og bærsorter i øl? Normalt ville jeg nok frabede mig det, men når det nu er forår, og man har gumlet sig igennem de første par spæde bøgeskud, kan man godt blive lidt ... løssluppen - så: hvorfor ikke? Lad os dog prøve! (Og så er jeg vild med tanken om, at der står en af deres superlækre havrestouts på hylden og venter - med nælder i!)

Af en brown ale at være er den ganske lys - waliserne ville kalde den bronze. Duften er ganske rigtigt med Cascade, men nu ikke i bedøvende mængder. Jeg bilder mig ind, jeg kan fange en snært af træ - små kviste med spændte safter og knopper lige før gennembrud!

Smagen er rund - velformet, buttet måske endda. Sødlig faktisk. Det var det, sirupen skulle - søde en ellers måske lidt for speciel træsmag? Der er lidt smag af muld i - ikke en frisk muld efter regn (jo, også det), men en snært af halvt formuldede bøgeblade. Jeg sidder sgu' og får lyst til et stykke ristet rugbrød med Stilton...

Efter et stykke tid er der tydelig bladduft fra skumkronen, der i øvrigt er rigtigt flot. Men smagen retter sig ikke. Der ER træsmag i øllet. Ikke blade, men kviste. Sødet op med sirup. Nej, dette bud på en forårsbebuder i den lidt tungere vægtklasse er bestemt ikke lige så vellykket som birkebrygget.

Skovlyst: BøgeBryg: 6/10 på Qvistgaards ØLometer. Måske 7. Men så er det kun for at belønne nytænkningen. Og få så det løvtræ ud af min øl!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar