fredag den 21. september 2012

Svaneke Bryghus: In Your Pale Face IPA Limited Edition (Red Ale)

Fire uger uden øl?!? Har han levet i fire uger uden at drikke én eneste øl?? Nej - det har han ikke... Den seneste kvartet uger har bestemt bibragt mig mange dejlige smagsoplevelser udi øllets verden - der har bare ikke været stunder til at skrive om dem!

Forleden kundgjorde min søn overfor sin mor, at hans far var alkoholiker, efter at hun havde forklaret ham, at en alkoholiker var én, der ikke kunne lade være med at drikke f.eks. øl. Derefter måtte den loyale moder forklare barnet noget om forskellen på godt at kunne lide - og så at være afhængig af...

Om det for mit vedkommende ville være muligt at undvære øl i fire uger, vil jeg lade stå hen i det uvisse - jeg har i hvert fald ikke lyst til at prøve, og uanset hvad vil det væsentligt forringe min livskvalitet. Og livskvalitet har der ellers været masser af den seneste tid.

Dels har min datter fået livskvaliteten tilbage i sin skolegang efter at være blevet vristet ud af den danske folkeskoles kvælende favntag og placeret i lad mig nøjes med at sige noget helt andet... Og dels er jeg flyttet. Eget matrikelnummer, egne 300 kvm. (og det er altså grunden - ikke huset!), eget oliefyr - min Gud, hvad kan du ønske dig mere!?

Nå, tilbage til øllet! På øllets dag den 1. september fik jeg en øl, som jeg havde gemt til en ganske særlig lejlighed. En Chimay Bleue Grande Reserve, som jeg havde fået i julegave af min datter på 9 år - hvor betænksomt! Min all time favorit blandt de belgiske øl...

Det minder mig om en gang, jeg var på bar i Belgien, hvor jeg bad mit selskab af belgiere om at vælge mig en øl blandt de 60-70, der var på menukortet, som faktisk smagte af øl (underforstået humle og malt). Hvortil de ganske forståeligt spurgte: "Hvordan smager øl?" Arme stakler...

Dagen efter øllets dag fejrede min søster og svoger deres yngstes fødselsdag, og efter behørig kaffe og kage kom øllene på bordet. Blandt de mange dejlige flasker var en særlig én, som de havde hjembragt fra solskinsøen selv: Svaneke Bryghus' In Your Pale Face IPA Limited Edition (Red Ale) - for nu at få det hele med... Åndsvag navngivning af øl florerer til overflod for tiden, men denne har da i det mindste lidt bid - selvom jeg SLET ikke havde ventet mig noget sådant af Svaneke - de pæne mennesker!

Lad mig bare sige det med det samme: det er en af de bedste øl, jeg nogensinde har smagt... Den er voldsomt humlet - og med en bitterhed på hele 60 EBU. Malten er helt trængt i baggrunden, og duften er kæmpestor - frugter, blomster, læder, træ... Entréen på tungen er imidlertid blid og lidt tøvende, så man når at tænke "hov, hvor blev alt det gode af??" - og så kommer orkestret med piber og trommer, en bitterhed, der er perfekt balanceret imod humlernes frugtighed! Stor, stor mundfylde - et mesterværk!

Svaneke Bryghus: In Your Pale Face IPA Limited Edition (Red Ale): 10/10 på Qvistgaards ØLometer. Endnu et brag af en øl fra vel pt. Danmarks mest interessante og velproducerende bryghus!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar