søndag den 26. august 2012

Skovlyst: Humle Høst (Limited Edition)

19 skrigende, råbende, slåssende, tudende, grinende, spisende, tissende, legende, hoppende 6-8 årige børn. To voksne. Tre timer. Så er det vel ikke så underligt, man trænger til en øl?

I forlængelse af de to seneste minitemaer: høst og humle og sidste dobbeltanmeldelse af bl.a. en Extra IPA, har jeg i dag valgt at forene alle trådene i en tilsyneladende lidt speciel øl: Humle Høst fra Skovlyst - en Limited Edition Imperial IPA (inspireret) øl med både oversøiske humler og en efter etiketten at dømme hjemmegroet slags. Om den så har vokset i Hareskoven eller i Polen, hvor Skovlyst efter sigende har fået brygget sin flaskeøl, henstår så i det uvisse.

Øllen er Limited Edition fordi denne type ellers kun kan fås som en del af det skiftende sortiment på bryggeriet selv. I øvrigt et udmærket sted med et uforskammet godt køkken!

Ud over humle og gær (og vand naturligvis), er denne øl også brygget på byg- og hvedemalt. Jeg har konstateret den seneste tid, at overgærede øl med kraftig humling faktisk godt kan bære hvedemalt, som jeg ellers ikke bryder mig om, uden at det kommer til at smage af ubagt franskbrød. Og i øvrigt har jeg også læst mig frem til, at visse humler kan få øl til at smage af dej - hvilket jeg måske så tidligere uforskyldt har tilskrevet hvedemalten?

Nå, lad os kigge på sagerne. Flot ravfarve. Lidt flygtigt skum af en ale, men pæn, råhvid farve. Duften er kun let humlet - slet ikke så kraftig, som jeg havde ventet. Måske en let metalliskhed i duften, men egentlig ikke ubehageligt.

I smagen er der mere at komme efter, men det skyldes nok mest en alkoholstyrke på 7,2 % vol. Øllen smager ikke sprittet, men der er en vis aggressivitet i entréen. Derefter er der ... ikke så meget. Joh, man kan godt smage humlen. Især hvis man slubrer øllet ind, så det iltes i munden. Men smagen er overraskende mild. Der er da lidt æbler, svesker, måske abrikos, men ikke meget citrus, ingen fyrrenåle, meget lidt af krydderurter.

Måske har de brugt en opskrift, der bedst egner sig til øl, der serveres på stedet, aftappet frisk fra fad?

Skovlyst: Humle Høst (Limited Edition): 7/10 på Qvistgaards ØLometer. Det er ikke nogen dårlig øl. Men der mangler pow i både duft og smag. Og når man annoncere en IIPA, skal den komme ud af flasken med langt mere karakter.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar