lørdag den 18. august 2012

Herslev Bryghus: Høst Bryg - Hyben

Jeg har længe opfattet Herslev Bryghus som et relativt konservativt sted med et begrænset men desto mere udsøgt udvalg. Det med det udsøgte udvalg vil jeg fastholde, men jeg kan se, at især deres årstidsøl virkelig er alt andet end en konservativ omgang... Lyt bare til disse årstidsøl: Asparges Hvedeøl, Gorms Bryg (jeg kan ikke umiddelbart lige gætte mig til, hvilken årstid, den hører til, men altså...) og nu Høst Bryg - Hyben.

Og så er der alle deres vintage øl - barley wine i årgangsaftapning. Jeg skylder vist mig selv at kigge nærmere på sagerne fra dette stilfærdige sted lidt uden for Roskilde.

Jeg skulle engang invitere min mor på middag i anledning af en rund fødselsdag, og valget faldt på Lauterbachs formidable Saison i Hellerup - den nu snart forhenværende... Jeg valgte at udfordre stedet på drikkevarende ved at bede dem sammensætte en ølmenu til madmenuen i tråd med den vinmenu, som det øvrige selskab nød godt af.

Svaret var til min udelte begejstring, at huset da førte Herslev, og at tjeneren ville anbefale mig en hvede til forretterne, IPA til de lidt fyldigere kødretter - og så blev det (faktisk efter lidt diskussion, hvor jeg følte mig nødsaget til at træde i karakter - men tjeneren undskyldte sig med, at han ikke selv brød sig om denne type) til en porter til desserterne - alle i Herslevs udførelse. Et større kompliment kan et bryghus vel næppe få?

Nå, tilbage til dagens øl. Modsat Thisteds i går, er mængden af korn begrænset til to typer: byg og rug. Derudover hybenblomster og hybenskaller fra Lejreegnen. Jeg tænker en lidt mørk øl med en vis sødme? De henviser i hvert fald selv til noget frugtigt, der skulle lede tankerne hen på efterår...

Øllen er ravfarvet og ufiltreret uklar. Skummet er let flygtigt med både små og store bobler. Farven er creme. Duften er intens - næsten IPA-agtig. Frugt, korn, kaffe. Helt ærligt kan jeg faktisk ikke fange hyben, men det kan være, det kommer i smagen. Duften er meget harmonisk og rar - velkomponeret. Efter lidt tid også med noter af karamel.

Smagen er frugtig mere end sød. Bitter, ja, men ikke meget. En snært af noget skarpt. Stor mundfylde af brød - jeg tilskriver det brugen af rug. Det er ikke en kompleks smag, men en øl, der kræver noget modspil. Det er ikke en, man svælger på marken efter at have læsset høet for at læske sig og finde de sidste kræfter til at køre læsset hjem. Det er en eftertænksom øl, som gerne kan nydes, når der ikke er mere end 14 grader og der hænger tunge skyer i horisonten. Hvor man står på sine 20 tdr. land og skuer mod det sted, hvor solen gik ned i en sæk, og hvor man allerede kan mærke duggens kommen.

Jeg ved godt, det er uretfærdigt at bedømme denne slags øl i 28 graders varme med udsigten til en tropenat, men det er altså nu, de er ved at komme på markedet... Skulle jeg ønske mig noget anderledes i Herslevs øl, ville det dog være lidt mindre krop (altså brød), og lidt mere kompleksitet i toppen af smagen. Ikke nødvendigvis mere humle, men nok gerne en mere tydelig hybenblomst?

Herslev Bryghus: Høst Bryg - Hyben: 8/10 på Qvistgaards ØLometer. Man kan sagtens smage, at der er tale om solidt håndværk her.


Og Herslev: det hedder altså høstbryg, og ikke høst bryg... "Den bænk, der står i haven, det er en havebænk!"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar