lørdag den 1. december 2012

Bryghuset Svaneke: Jule Spektakel

Det var ikke gået i min tid som spejder! Jeg mener: flæskesteg med hvide og brunede kartofler, hjemmelavet rødkål og lige så hjemmelavet agurkesalat, brun sovs - og confit de canard! Hvad gi'r du mig?? Andelår stegt i andefedt... Og her taler vi altså om aftenmenuen på en spejderlejr for 9-11 årige unger - i hytte! Faktisk Danmarks ældste spejderhytte...

Dette opulente opbud af mad blev jeg vidne til, da jeg måtte hente min datter før tid fra selvsamme lejr i anledning af noget familie-tamtam, hun partout skal deltage i dagen efter. Og de venlige - men bestemte - ledere insisterede så på, at jeg tog del i ungernes aftensmåltid. Så for pokker... Ja, men man klapper jo hælene sammen og makker ret, og det fortrød jeg så ikke - heller ikke selvom jeg havde spist aftensmad én gang.

Nu sidder jeg så i eget hjem - stopmæt - og trænger faktisk til noget, der kan sætte lidt gang i systemerne igen. Og hvad kan nu ikke det, bedre end en gang husspektakler!? Og da jeg er for afkræftet til at skændes med nogen, vælger jeg den form for spektakel, der fås på flaske - i dette tilfælde udstedt af det (næsten) altid drikværdige Bryghuset Svaneke.

Der er tale om en stærk belgisk ale på 8 % vol., og som jeg tidligere har ymtet det i disse spalter, er det nok så ofte de lidt for høje promiller hos jule-(samt påske- og pinse-)gæsterne, der får skænderierne og spektaklet til at vokse frem af ofte ellers tilsyneladende hyggelige omstændigheder... Og som Svaneke skriver: det er noget, der hører julen til lige så meget, som det brændende træ... Jeg ved ikke, hvordan de holder jul på Bornholm - jeg antog, det var som i resten af landet - men det lyder sgu' som om, de forstår at feste igennem...

Nå, anmeldelsen har Svaneke for en sikkerheds skyld selv skrevet på etiketten. Med farve, skum, duft, smag og eftersmag  og det hele. Det kunne jeg så bare citere her. Men det gider jeg ikke - så er der jo ingen grund til at smage på øllen! Nu får du min version, og hvis det lyder godt, kan du selv gå på jagt efter en flaske og se, hvad Svaneke selv mener om deres øl.

Farve på øl og skum siger ren brown ale. Mørkebrunt fluidum og mørkt beige skum. Men duften er ingenlunde brown ale'sk. Tvært imod er den let som en sommerdag med kun en anelse gærduft. Blommer, vanilje, lidt friskfældet fyr (ja, det kunne såmen godt være et juletræ!). En snært af noget citrus, muligvis decideret citron. Duften er ikke overvældende, man skal lede noget efter nuancerne, men den er dejlig harmonisk.

Der er noget mere brødagtigt over smagen, noget kage... Brunkager, karamelrand, syltede pærer med vaniljecreme (det er nok bare noget, jeg bilder mig ind) - alt sammen accompagneret af en vis bitterhed og nogen sprittethed, der jo ikke er så mærkelig, styrken taget i betragtning. Der er også noget metallisk i eftersmagen.

Det er en udpræget hyggeøl. Når pakkerne er pakket op, træet brændt ned (for nu at blive i den bornholmske tradition...) og far har fået slippersne på - så er dette en velfortjent belønning. Og den kan bestemt også hamle op med både and og flæskesteg. Sågar kirsebærsovsen til ris-a-la-manden vil den kunne tumle - særligt hvis det er den gode slags, smagt til med portvin eller mørk rom!

Bryghuset Svaneke: Jule Spektakel: 8/10 på Qvistgaards ØLometer. Smagen er lidt for uharmonisk - måske lidt vel konstrueret til topkarakter. Men der er ingen tvivl om, at vi har fat i en kvalitetsøl.

Det er far til venstre...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar