tirsdag den 27. november 2012

Brew Dog: There Is No Santa

(Bonusøl nr. 2)

Faktisk er denne øl købt på udsalg efter jul 2011. Og strengt taget er den for gammel i flg. datostemplet. Det skal man dog ikke tage så højtideligt, når der er tale om velmaltede, mørke øl, som tilfældet er her. Derfor anmelder jeg den alligevel... Jeg ved faktisk ikke, om man kan købe den i år - bryggeriet har den ikke på deres hjemeside...

Jeg ved heller ikke rigtigt med navnet - jeg mener: det er da meget sjovt med en så radikal proklamation, når man sætter den på en øl, der er så udpræget julet, som tilfældet er. Noget andet - og mere ufrivilligt morsomt - jeg opdagede, kun fordi jeg havde smagt vinter IPA'en kort tid før, er, at de har genbrugt etiketteksten 100% - på nær, at winter IPA er blevet til winter stout. Hele resten af fortællingen er helt den samme...

Men denne gang er der i sandhed tale om en sæsonøl: de har brygget den på kakao og ingefær, og det har givet øllen en meget speciel men også meget delikat smag af ... brunkager! Faktisk er det så markant, at den slet ikke smager af andet. Hverken malt eller humle. Kun brunkager. Rigtigt, rigtigt lækre brunkager, der er tilpas 'friske', fordi de kommer i øl-form.

Jeg sad og fik nogle ret hyggelige billeder af, hvordan man kan lave sin egen: tag en hel pakke brunkager. Knus dem til fint smulder, bland dem med en relativt neutral, klassisk ale, lad det trække en dags tid - og voila! Bortset fra, at jeg forventer, den blanding vil blive noget grødagtig i konsistensen og temmelig flad - hvilket slet ikke er tilfældet her.

Brew Dog: There Is No Santa: 10/10 på Qvistgaards ØLometer! En vaskeægte lille hjælper i, hvad der for nogle er en svær tid at komme igennem...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar