torsdag den 1. november 2012

Thisted Bryghus: Julefnug

Jeg fortsætter ufortrødent rejsen ind i juleøllens verden, og i dag er det i øvrigt også ØJ-dag: Ølentusiasternes J-dag - en dag, der hylder kvalitet frem for kvantitet - modsat den mere almindelige j-dag, der plejer at give en del træls færden i det indre af landets storbyer, på kollegier, i klubber osv. Jeg har prøvet det - og det lykkedes mig at få én juleøl den pågældende dag efter at have stået i 1½ times tid udenfor (!) et værtshus, der var tættere pakket end linie 5A en regnvejrsmorgen ved 7:30-tiden...

Og da jeg jo gerne hylder kvalitet, vil jeg fejre ØJ-dagen med et krus julegodtøl fra Thisted. Af etiketten kan man læse, at Julefnug er sammensat af malt og humle (Oh! Ah! Ih! ... Øh?) - og dertil nogle ikke nærmere specificerede 'utraditionelle bryggemetoder'. Hjemmesiden er kun en smule mere informativ: "... lidt alternative produktionsmetoder, der medfører lidt mere aromatiske og lidt længere smagsholdbart øl."

I øvrigt synes det at fremgå, at øllen faktisk hedder Thy Julefnug, og at etiketten er lavet helt om fra den prisvindende oprindelige udgave til en mere traditionel Thisted-etiket. Men det er nu ikke første gang, jeg har oplevet, at en Thistedøl optræder under anden etiket hos mine øl-pushere, end hvad der fremgår af hjemmesiden... Der er helt sikkert en god forklaring!

Formålet med Julefnug skulle øjensynligt være at skabe et alternativ til den stærkere og lysere traditionelle juleøl. Jeg har vist nok skældt lidt ud over de alt for stærke sæsonøl, bryggerierne har en tendens til at producere - jeg tror, det var omkring påsketid - så derfor er en mildere (blot 5,8 % vol.), mørkere og "mere aromatisk" øl bestemt et meget velkomment alternativ!

Lad mig sige det på den måde: hvis deres normale julebryg er lysere, er det vand. Julefnug er kun ganske lidt mørkere end almindelig pilsner, hvis overhovedet. Skummet er hvidt, og selvom der måske ikke er tale om en ale, står det ret flot.

Duften er rar. Først tænkte jeg 'rugbrød', men der er altså ikke rugmalt i. Da jeg stak hovedet ned i glasset igen, var det gummihansker, der ramte mig - altså ikke bogstaveligt; kun som duft. Jeg tror, brødduften er forbundet med noget humle, selvom det vist ikke er så typisk.

Øllen giver en dejlig varm fornemmelse i munden. Den smager ikke af så meget, men har en udmærket rund bitterhed med lidt rugbrødskrumme i smagen. Måske er det fordi, jeg lige har spist en rugbrødsmad? En iltning i munden åbner for lidt flere malttoner, men det er stadig mest eftersmagen, der gør sig bemærket. Den er rar; som om, man lige har spist et stykke med sylte og stærk sennep, og dertil har fået en god julepilsner. Med andre ord: Julefnug gør ikke meget væsen af sig med duft eller smag, men placerer sig fint direkte ind som en erindring om en juleøl... Hmmm...

Efter lidt tid bliver smagen tydeligere. Men der er mest tale om brød. Lidt fornemmelse af garvet læder. Måske lidt moden frugt. Men ikke meget.

Thisted Bryghus: Thy Julefnug: 8/10. Den smager fint, men bidrager ikke med ret meget andet end en eftersmag, der nærmest er stærkere end den egentlige smag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar