lørdag den 17. november 2012

Ørbæk: Santa C Ale og Midtfyns Bryghus: Jule Ale

Min gode kollega filosoffen og jeg blev forleden enige om, at der i år er kommet flere af de lysere juleøl som f.eks. juleales på markedet her først på sæsonen. Det kan være, de mørke og tungere tager revanche senere hen, men det kan også være, at udviklingen i udbuddet er udtryk for den stigende anerkendelse hos det ølkøbende publikum af det raffinement, det er muligt at give en ale frem for en f.eks. porter.

Der er ikke noget så morsomt som en lille 'smack down', som amerikanerne på slang'sk vis kalder en sammenligning, imellem to både sammenlignelige og meget forskellige kombattanter. Selvom udtrykket 'smack down' kommer fra den aldeles modbydelige sport wrestling, vil dagens sammenligning af to juleales blive både civiliseret, afdæmpet og frem for alt påklædt.

Ud over, at de to øl i dagens sammenligning synes relativt ens på overfladen, ligger også de to bryggerier nær hinanden - i hvert fald i kilometermæssig forstand: der er under 30 km. fra Ørbæk til Midtfyns - og ca. lige så meget den anden vej.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på de kulturelle afstande på Fyn, men jeg kunne godt forestille mig, der i folks hoveder var væsentligt længere. I hvert fald er der ret stor forskel på bryggerierne på snart sagt alle andre områder:

  • Ørbæk blev grundlagt i 1906, revitaliseret i 1996 - og ved den lejlighed etableret som økologisk mosteri og sodavandsbryggeri. Midtfyns blev derimod grundlagt i 2004 og så sent som 100 år efter grundlæggelsen af Ørbæk begyndte Midtfyns at lave sine egne øl.
  • Midtfyns laver øl. Mange forskellige af slagsen, men altså: øl. Ørbæk laver øl (nå-da-da...), sodavand, juice, cider, saft og smoothies - og sørme om de nu ikke også har single malt whisky og snaps på menuen - i sandhed en alsidig produktion

Om de to øl oplyser bryggerierne respektivt følgende:

Ørbæk om Santa C: "... let men samtidig fyldig julebryg." Og af indholdsfortegnelsen fremgår, at der er anvendt bygmalt, havre, humle, vanilje, appelsin, gær og vand. Dette borger jo nok for en vis lys- og lethed, så lad os håbe, appelsinen og humlen giver noget bitterhed til det lidt søde i havren og vaniljen. 

Midtfyns skriver om Jule Ale: "... old english ale med julens smagsnuancer. Krydret med appelsinskaller, korianderfrø og kardemomme. Resultatet er en jule ale med en fyldig krop og en afbalanceret tør eftersmag." Af indholdsfortegnelsen fremgår dog også, at man både har anvendt bygmalt og hvedemalt. 

Der er således både overensstemmelser og forskelle i udgangspunktet. Da Ørbæk formentlig er den lettere af de to (og i hvert fald mildere med 5,8 % vol. imod 6,8 % vol.), vil jeg starte med den.

Ørbæk: Santa C Ale

Farven på øllet er kun ganske lidt mørkere end pilsner og skummet er knækket hvid. Duft er der ikke meget af. Lige i starten kan jeg kun fange lidt korn, der nok skyldes hveden. Senere - efter et minuts tid - kommer der en snært af våde raksokker, men den forsvinder heldigvis hurtigt igen. Tilbage står en lidt mere tydelig duft af, hvad der bedst kan karakteriseres som 'grød'. Det lyder ufedt, men i dette tilfælde er det det slet ikke. Det er ikke bare kogt korn, det er tilberedt...

Entréen er overraskende mild - næsten fraværende, men så - når øllet rammer smagsløgene inde bagerst i mundhulen - kommer smagsnuancerne. Igen lidt grød, måske lidt appelsin (jeg var nok ikke kommet på det, hvis ikke, jeg havde læst det) og efter et stykke tid ret tydeligt vanilje. Rigtig vanilje, ikke som i færdiglavede industrivaniljekranse. Desuden kommer der efter ca. 5 min. en egentlig surhed på tungen, som jeg ikke rigtigt kan identificere ophavet til. Men så forsvinder smagen - al smagen - hurtigt igen. Eftersmag er der ikke meget af.

Der er måske nok tale om en ale, men så er det af den svage og lidt karakterløse slags. Dertil lidt julekrydderi, men efter min smag alt for lidt. Til mad? Nej, den første bid af snart sagt hvad som helst vil slå den ihjel. Nyd den som aperitif før måltidet eller som en hyggelig hverdagsøl.

Ørbæk: Santa C Ale: 7/10 på Qvistgaards ØLometer. For tynd og med for lidt karakter. Men ikke som sådan en dårlig øl.

---

Midtfyns Bryghus: Jule Ale

Samme farve øl - måske en tand lysere. Samme farve skum. Men i duften har vi fat i noget helt andet her. En markant duft af noget syltet - f.eks. syltede appelsinskalder. Men også en snært af noget parfumeret grænsende til det kunstige. Det må være kardemommen, der er lagt i med rundt hånd. Duften ændrer sig ikke meget over tid, men får en lidt mere dejagtig karakter.

Øllen er decideret sød, grænsende til det vammelsøde. Og med rigeligt med kardemomme i er det lige før, det er for meget. Korianderfrøene synes jeg ikke rigtigt, jeg kan finde. Efter lidt tid samler smagen sig til noget, der minder om hjemmelavede pebernødder, hvor posen med kardemomme er blevet tabt ned i dejen.  Lidt kageagtig... Appelsinskaldsbitterheden er klart til stede i eftersmagen.

Til mad? Jo, det tror jeg nok, men jeg kan ikke helt greje til hvad. Det skal være noget, der er sødt. Men ikke fedt samtidig med - det vil slet ikke virke. Jeg kan faktisk kun se ris-á-la-mande for mig lige nu...

Midtfyns Bryghus: Jule Ale: 6/10 på Qvistgaards ØLometer. Jeg må sige, jeg faktisk ikke bryder mig om den. Den virker konstrueret, overgjort - og så med alt for meget kardemomme. 

Det er Santa C, der er i glasset...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar