fredag den 4. maj 2012

Skovlyst: Havre Stout NældeBryg

Måske vil du huske, jeg ikke synes, Skovlyst var så heldige med deres BøgeBryg. Nu skal prøven så stå for Havre Stout NældeBryg... En stout med ristet malt (uhm...), havre, byg og rug - og så brændenæller "til at give den en blød og rund karakter", som de skriver... What could possibly go wrong??

I min verden er en stout sort. Denne er mørkebrun - ovre i stil med en mørk brownale. Skummet er beige, fast og flot.

Ved første strejf er duften næsten overvældende lakridsagtig. God finsk lakrids. Efter lidt tid kan man godt fange kornsorterne og en let friskhed a la skovsyre - det er nok nælderne...

Duft og smag passer rigtigt godt sammen her: masser af lakrids, men også en sødme, der i starten i hvert fald er ganske rar. Der er ingen tvivl om, at der er tale om en af de sorte - den er fed, rund, mørk i smagen - en meget kraftig sag. Der er ikke ret meget bitterhed, og i lyset af det og farven vil jeg snarere kalde det en porter end en stout...

Skovlyst er meget ærlige om indholdet i deres bryg: f.eks. lægger de ikke skjul på, at der også til denne øl er brugt glukosesirup, og at lakridssmagen kommer fra stjerneanis. Jeg er ikke sikker på, jeg synes, det sødlige i øllen klæder den i længden. Og efter lidt tid bliver man lidt træt af smagen af lakrids.

Men der er ingen tvivl om, at forsøget her er langt mere vellykket, end BøgeBrygen. Jeg foretrækker dog stadig klart BirkeBryg. Hvis jeg kan finde et eksemplar, vil jeg anmelde den snart.

Skovlyst: Havre Stout NældeBryg: 8/10 på Qvistgaards ØLometer. Det 8. point får de for et spændende eksperiment.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar