fredag den 11. maj 2012

Skovlyst: India Pale Ale

Jeg ved, det er unfair. At bedømme Skovlyst IPA lige efter verdens bedste øl - Punk IPA fra Brew Dog... Men alligevel - jeg havde lyst.

Og hvem kan modstå fem forskellige slags humle i én og samme øl!? Jeg må tilstå, jeg forventer tradition for alle pengene, når nu Skovlyst ikke bare kalder den for pale ale eller har tilsat et eller andet fremmedartet (se tidligere anmeldelser). Når de ligefrem skriver navnet helt ud: India Pale Ale, må det være fordi, de mener det alvorligt!

Farven på øllet er lys, helt pilsneragtig. Skummet er hvidt med et lille 'knæk'. Duft er der desværre ikke så meget af, som jeg havde forventet af en IPA. Lidt æbler, jord, syre, men en ret svag og éntonig duft.

Smagen er også noget udflydende. Den har ikke den kraftige syre, som Punk IPA'en har - men det er heller ikke nogen selvfølge for en gammeldags IPA. Den har heller ikke den voldsomme blomstrethed, som 'ægte' engelske ales kan have. Og det er et langt større problem.

Selvom vi taler en øl på omkring 6% Vol., hvilket er noget mere, end de fleste engelske pale ales lander på, er denne øl nærmest sødlig. Tørret frugt (abrikos), 70% chokolade, lidt nødder. Jeg ved ikke, hvilke humler, de har brugt, men det er ikke den blanding, jeg havde forventet...

Skovlyst: India Pale Ale: 7/10 på Qvistgaards ØLometer. Det 7. point får de, fordi de ikke har lavet en dårlig øl. Det er bare ikke en India Pale Ale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar