lørdag den 31. marts 2012

Bryghuset Braunstein: Økologisk Påske

Den økologiske påske fra BB er en bock, og dermed en tysk inspireret øl. Jeg drikker ikke meget tysk øl - jeg synes generelt, der er langt imellem spændende af slagsen - så jeg er lidt på udebane her.

Der er tale om en øl af middel styrke (6,0 %), farven er ravgul og skummet er dejligt fyldigt af en pilsnersk øl at være. Duften er flot: selvom den er sødlig (det er jo en påskeøl), er der også noget floralt - og til min overraskelse toner af eksotiske krydderier: noget i retning af kanel (det søde middelhavskøkken). En rigtigt rar, varm duft.

Smagen er mindre dynamisk. Styrken gør, at der er et lidt 'riv' i ganen, men ellers er det en meget rund smag af karamel - dog helt uden at være vammel. I modsætning til nogle af de andre påskeøl, jeg har smagt, er denne faktisk ganske rar. Ikke opsigtsvækkende, men rar.

BB har 'smagt den til med amerikansk humle', skriver de. Jeg ved ikke, hvilken en, de har brugt, men generelt synes jeg, de amerikanske humler kan være lidt tamme - selvom det nok er helt urimeligt at generalisere på den måde...

Bryghuset Braunstein: Økologisk Påske: 7/10 på Qvistgaards ØLometer - med pil opad for letheden og friskheden - nok fordi, dette er en pilsnerøl, og ikke en aletype...

... og så har min mor bedt mig tage øl med til påskedagene. Da jeg skal drikke dem selv, er det jo en tilforladelig opgave, men hvad skal jeg dog vælge??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar