onsdag den 21. marts 2012

Pladderballe Bryghus: Kalapøjser

Jeg har en tilståelse: Jeg finder Monrad & Rislunds sorte humor uimodståelig... Den er infantil, latterliggør minoriteter, er sjofel, øllet og ... herlig. Ja, undskyld, men sådan har jeg det altså...

Så var det jo ikke uden begejstrede udbrud, at jeg kunne læse i mit øl-magasin, at Pladderballe Bryghus har set dagens lys. Og at de har lanceret fire (nu fem) bryg, som distribueres gennem min foretrukne kæde af øl-pushere: Coop!

De første par uger kunne jeg i øvrigt i min lokale Kvickly konstatere, at de havde sat de fornødne hyldemeter af til (i deres tilfælde) Kakerlakpuler. Prisskiltet sad nemlig på hylden - men ak, den vedblev med at være tom...

Til sidst kom der dog øl på, og siden er det lykkedes mig at finde både en Brodtgaard og en Kalapøjser. Det er endnu ikke lykkede mig at opstøve en Monrad & Rislund, men mon ikke, det lykkes en dag.

Hvad så med øllet? Jeg har kort tidligere strejfet Kakerlakpuleren; en god, gedigen stout. Brodtgaard er en IPA, som jeg ikke havde det godt med første gang. Om det skyldes, at jeg lige havde børstet tænder eller spist en mintpastil (ingen af delene kunne jeg dog normalt finde på umiddelbart forud for, at jeg skal drikke øl!), det ved jeg ikke, men jeg vil ikke bedømme den, før den har fået endnu en chance.

I dag står der derimod Kalapøjser på menuen. Der er tale om en brown ale, så faktisk er den allerede bagud på point fra starten! Jeg har det nemlig sådan med brown ales, at dér er der ikke mange danske bryghuse, der har haft en heldig hånd... De er gennemgående vamle, søde og klæbrige...

Duften i Kalapøjseren er udpræget karamel. Men også en frugtighed og en surhed, der lover godt for smagen. Øllet er helt klart (men der er bundfald i flasken), og har en farvetoning over imod classic'erne. Den er ikke nær så brun, som nogle af de voldsommere brown ales.

Desværre synes jeg, det bliver ved de gode løfter. Smagen er udpræget toffee-karamel. Dog med en formildende snært af kaffe. Det var i øvrigt vanskeligt at skabe en fornuftig skumkrone på - nærmest som om, der var pilsner og ikke ale i glasset. Dette - altså et lavt syreindhold - er naturligvis med til at gøre øllet mere sødligt - ja, de fleste kender nok fornemmelsen af, at man har noget klæbrigt siddende i mundvigene.

Mogens, det kan du sgu' godt gøre bedre!

Pladderballe Bryghus: Kalapøjser: 5/10 på Qvistgaards ØLometer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar